Ontdek de voordelen van mediteren

voordelen van mediteren Nalandabodhi

Wat zijn de voordelen van mediteren? Iedereen heeft het erover dat mediteren goed voor je is en dat je het vooral moet gaan doen. Reden om het onder de aandacht te brengen waarom mediteren goed voor je is.

Er zijn veel wetenschappelijk onderzoeken gedaan wat meditatie met je doet. Neuroloog en wetenschapper Steven Laureys schrijver van Het no-nonsens meditatieboek ziet meditatie als gymnastiek voor je hersenen en pleit er zelfs voor om mediteren op school aan te leren. Want jong geleerd is oud gedaan. Mediteren voorkomt obesitas en depressies.

Voordelen van mediteren Steven Laureys

Duizenden gedachtes per dag

Dagelijks spoken er vaak duizenden gedachtes door je hoofd. Vaak zijn ze de baas over je. Je gedachten bepalen bijvoorbeeld wat je die dag voor werkzaamheden gaat doen. Maar de gedachtes kunnen ook gaan over de onenigheid die je hebt gehad met een familielid, de zorgen die je hebt over je financiën en de stress die je ondervindt over een presentatie die je gaat geven op je werk. Dit soort gedachtes kunnen erg vermoeiend en stressvol zijn.f

Een van de voordelen mediteren: krijg controle  over je gedachtes

Meditatie kan ervoor zorgen dat je meer controle krijgt over je gedachtes zodat je je minder laat leiden door emoties en vastgeroeste overtuigingen. Mediteren is dus een hulpmiddel om tot rust te komen. Door te mediteren leer je je gedachtes makkelijker te observeren en te aanschouwen en de betrekkelijkheid ervan in te zien.  Het helpt je om meer te ontspannen. Steven Laureuys zegt er het volgende over: “Meditatie leert je anders om te gaan met je gedachten. In plaats van je emoties te verdringen, ga je bij jezelf na hoe je je echt voelt. Daar word je assertiever van en dan kun je actie nemen zonder automatisme of impulsiviteit, maar met de gerichtheid van iemand die er bewust over heeft nagedacht.”

voordelen mediteren Nalandabodhi

Leer jezelf beter kennen

Mediteren helpt je bovendien om jezelf beter te leren kennen. Je herkent beter wanneer je gespannen bent, waaraan dat ligt en wat je eraan kan doen.  Om lichamelijk fit te blijven is het raadzaam om gezond te eten en veel te bewegen. En om mentaal fit te blijven is mediteren van belang.

Mentaal fit blijven

Meditatie is heel eenvoudig. Je neemt een pauze van alles wat je doet en gaat rustig zitten of liggen voor een bepaalde tijd. Dat kan heel lastig zijn. Vaak razen de gedachten door je heen. Dat is normaal en helemaal niet erg. De bedoeling is om die gedachten niet weg te drukken maar alleen op te merken zonder oordeel. Door je aandacht te richten op bijvoorbeeld je ademhaling zul je merken dat die gedachtes vanzelf weer verdwijnen. Om los te komen van je gedachtes heb je verschillende methodes om je te focussen zoals het tellen van je de ademhaling en het beluisteren van muziek of het wandelen tijdens het mediteren. Tijdens de meditatiecursus Ontdek Mediteren komen deze methodes uitgebreid aanbod.

Voordelen van mediteren

Meditatie lost psychische problemen niet op, maar kan het wel verlichten. Ontdek de vele voordelen van mediteren: 

  1. Je ervaart minder snel stress. Je lichaam maakt het hormoon cortisol aan bij stress. Dit hormoon zorgt ervoor dat je kunt vechten of vluchten. In de huidige moderne tijd hoeven we niet meer te vechten of vluchten. Het aangemaakte cortisol wordt niet gebruikt en stapelt zich op in je lichaam. Hoge cortisolwaarden zijn erg slecht voor je gezondheid. Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat de cortisolwaarden in je lichaam afnemen en je sneller kunt ontspannen. Je kunt dus stress verminderen door te mediteren.
  2. Je kunt je beter focussen. Regelmatig mediteren verbetert je focus en zorgt ervoor dat je minder snel bent afgeleid. Mensen die met regelmaat mediteren maken vaker en anders gebruik van dit deel van de hersenen.
  3. Je bent minder angstig. Ons brein kan daadwerkelijk veranderen als we mediteren. Onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatig mediteren de angst verminderd.
  1. Je kunt beter slapen. Meditatie verbetert de kwaliteit van je nachtrust. Voor het slapen gaan mediteren zorgt ervoor dat je onrustige gedachtes en gevoelens opzij kunt zetten. Bovendien neemt het slaaphormoon melatonine toe, waardoor je sneller en beter in slaap kunt vallen. Overdag ben je veel energieker en voelt je uitgeruster.
  2. Je bent emotioneel meer in balans. Je ervaart gedachten, maar die hebben in mindere mate of geen invloed op je geestelijk leven.
  3. Je ervaart meer positiviteit en geluk. Mediteren verlaagt stresshormonen en verhoogt gelukshormonen.
  4. Je wordt minder snel depressief. Als je regelmatig mediteert, zul je merken dat je sneller rustig wordt en met een helderder hoofd kan nadenken. Uit een onderzoek blijkt dat meditatie ook kan helpen bij somberheid en depressies.

Tot slot oefening baart kunst

Je hebt de voordelen van mediteren hierboven kunnen lezen. Maar eigenlijk dien je het zelf uit te proberen om te ervaren wat de voordelen zijn. Dan pas weet je wat meditatie werkelijk met je doet. Mediteren is het trainen van je geest en dat is niet eenvoudig. Oefening baart kunst. Net als vijf kilometer achter elkaar hardlopen vergt het enige oefening. Hoe vaker je mediteert, des te vaker je de voordelen zult ervaren.  Overigens hoeft het ook niet gelijk perfect te gaan. Het gaat er vooral om dat je het blijft doen en je het blijft proberen.

online meditatie cursus

Samen mediteren met Nalandabodhi

Wil je mediteren uitproberen of ondersteuning hierin krijgen? Nalandabodhi biedt verscheidene meditatie in groepsverband met begeleiding aan. Het kan erg ondersteunend en versterkend voor je motivatie zijn om samen met anderen te mediteren.  

Elke zondagochtend Nalandabodhi is er de open online meditatie voor beginners en meditatoren, voor geïnteresseerden en leden van Nalandbodhi. Vergeet je niet hiervoor aan te melden.  

Zoek je meer verdieping en ben je een beginner of een meditator? Dan raden wij de onlinecursus ‘Ontdek mediteren‘ aan.  Na een zeer succesvolle lancering van deze onlinecursus in januari en april dit jaar gaan wij deze opnieuw starten in het najaar.  Bekijk meer informatie op ‘Ontdek Mediteren’.

Explore More Posts